neděle 27. září 2015

Přípravné kurzy - pomoc nebo pouhý alibismus

A je tu další článek ze série přijímaček. Tentokrát bych se chtěla zabývat přípravnými kurzy. 




Přípravných kurzů na lékařské fakulty je nespočetně. Téměř každá fakulta pořádá svoje a navíc své služby v oboru nabízí řada soukromých vzdělávacích organizací. Sama jsem navštěvovala dokonce dvoje, a tak bych vás ráda seznámila s mými osobními zkušenostmi.


První důležitá věc je ujasnit si, co od těchto kurzů vlastně očekáváte. Rozhodně nemá smysl navštěvovat kurzy v domnění, že vám tam látku bez vaší vlastní snahy nalejou do hlavy. A že to, že jste zaplatili nemalou částku za nějakou "aktivitu navíc" znamená, že se dostanete. (Ano, i já jsem si to před absolvováním svého prvního kurzu myslela.)

 Pokud nenavštěvujete kurz od SmartStudentu, nepočítejte s tím, že vás bez vaší vlastní iniciativy spasí a vy se jako zázrakem dostanete.

Všechny ostatní kurzy fungují spíše na principu vysokoškolských přednášek. Učitel si zde většinou chodí převyprávět látku a pokud nejsou dotazy, posléze bez zájmu odchází. Je mu úplně jedno, jestli během výkladu pozor dáváte nebo ne a počítá se s tím, že když si kutz zaplatíte, je ve vašem zájmu z toho něco vytěžit. ( a zdaleka na u všech návštěvníků to takto je)

Když jsem už  SmartStudent nakousla, tak jím i začnu. Jejich kurzů jsem se osobně neúčastnila, ale díky kamarádkám, které je absolvovaly jsem si o nich udělala představu. Strategie těchto přípravek je zcela odlišná. Zaměřují se speciálně na to, aby jste se dostali. (možná i na úkor porozumění látce) Nepřistupují k vám jako k samostatným studentům, kteří se jsou schopni z vlastní vůle a iniciativy nachytat na přijímačky, ale spíše jako ke středoškolským žákům (kterými koneckonců i jste), kteří stále potřebují bič, aby se něco naučili. Výuka je zaměřená na projíždění modelovek a dokonce se z otázek píší i testy. Musím říct, že za mých přijímačkových dob jsem litovala, že jsem se do SmartStudentu nepřihlásila. Nic méně nevím, jaký význam má pro budoucí uchazeče, vzhledem ke stále zvyšující se redukci konkrétních otázek z modelových zadání.

Já se již v druhém pololetí septimy přihlásila na tento kurz od Tutoru.


Cena kurzu za 60 vyučovacích hodin je cca 5 000Kč

Jedná se o jednosemestrální kurz, kdy jsme se scházeli 1x za 14 dní, ale téměř na celý den. Výuka probíhala od 10:00 do 15:15 v Praze na gymnáziu Jana Patočky. Každé setkání bylo zaměřené konkrétně na jeden předmět. Celkem jsme věnovali každému z nich 3 dny a biologii 4.

Přestože jsem šla na kurz pokaždé s těmi nejlepšími úmysly a doopravdy jsem se snažila být aktivní a dávat pozor, bylo to chvílemi nemožné. Výuka byla dlouhá a za celý den jsme měli pouze 3 přestávky. Na toto tempo většina středoškolských studentů, včetně mě, prostě není zvyklá. Bylo náročné celý den udržet pozornost a po skončení jsem byla mrtvá.

Vyučování probíhá ve stylu, že nejdříve vykládá lektor látku, na kterou se posléze zkoušejí modelové otázky.

Co se stylu a kvality výuky týče, tak musím říci, že na to, kolik mají lektoři času - 18 hodin na probrání veškerého středoškolského učiva, podávali výkony doopravdy neuvěřitelné. Samozřejmě ale nemohli probrat všechno, natož pak do detailů. Látka se tedy probírala ve zkratce, pouze nejdůležitější informace a následovalo upozornění na eňo ňuňo chytáčky, které se například v modelových otázkách vyskytují.

Důvodem pro návštěvu těchto kurzů bylo pro mě zjistit, co a jak se musím naučit. Byla jsem zde poprvné v kontaktu s určitým typem látky (která mě ve škole prostě nějakým způsobem minula) a s prvními modelovými otázkami.

Dle mého názoru je pro oktavána, který se připravuje na přijímačky, tento kurz nedostatečný. Na přijímačky je pořeba znát látku do detailů a tak si myslím, že tento kurz může plnit jen přesně takové požadavky, jako jsem na ně měla já.
Pokud ale o kurzu od Tutoru uvažujete, možná bych zvážila spíše celoroční verzi.

Jako druhý kurz jsem absolvovala přípravný kurz 1.LF.

Odkaz na kurzy přidávám zde.

Cena: 7000Kč.


Já jsem navštěvovala kurz typu A, který se konal v Praze v Purkyňově ústavu. Docházela jsem dvakrát týdně v pondělí a v úterý. Přednášky trvají hodinu a půl a jsou až k večeru. Každý den je soustředěn na jeden předmět, které jsou na rozdíl od Tutoru celkem čtyři - biologie, chemie, fyzika + latina.  Tu jsem vynechávala, protože jsem ji považovala za ztrátu času - k přijímačkám latina potřebná není. Berte tedy v potaz, že platíte lekce, které pro vás nemají jistý přínos.

Kurz 1. LF byl podstatně odlišný od Tutoru. Liší se délkou, cenou i stylem výuky - byl značně stravitelnější a přednášeli zde výše kvalifikované osoby - např. i někteří profesoři z fakulty. (což nemusí znamenat jistou výhodu). Látka ale byla probíraná mnohem více do hloubky (někdy možná až moc). A paradoxně se zde kromě občasné fyziky, modelové otázky téměř vůbec neprobíraly.

Očekávání:

Tento kurz jsem navštěvovala již během oktávy, čili již během mé dosti intenzivní přípravy, kdy jsem se učila téměř nonstop. Brala jsem ho jako jakousi formu odreagování (ano, čtete dobře), kterou jsem si spojila s výletem po Praze. Zároveň jsem byla doopravdy vděčná, když jsem mohla usednout do lavice a poslouchat "pohádky"vyprávěné od profesorů - bylo to o dost příjemnější než hodiny prozírané do učebnic. Návštěva kurzu pro mě znamenala dobré zopakování látky opepřené o pár méně podstatných zajímavostí.

Závěrem:


Pokud máte prostředků a času dostatek, tak kurzy rozhodně nejsou špatnou investicí. Zpětně ale musím říci, že nejlepší způsob učení a smysluplného nakládání s časem je přeci jenom příprava vlastní - sednout si nad knihu a jet. (otázkou je, jak dlouho to vydržíte..)

Přípravky dále bohužel svádějí k domněnce, že jenom samotná přítomnost zde znamená, že se učíte. To je bohužel omyl!

Nepočítejte s tím, že vám látku do hlavy nalejou. Učit se musíte buďto před a nebo po přednášce a a prostě mu neuniknete. Kurzy vám budou k užitku, pokud si předmět předem alespoň přečtete, aby jste trochu tušili, o čem přednášející mluví. Dále jsou super pokud něčemu nerozumíte, chcete si opakovat nebo potřebujete výklad a naučíte se sami až posléze doma.

Každopádně nestačí pouze přijít, něco poslechnout (nebo dokonce ani to ne), odejít a už se k látce nikdy nevrátit! (To, že je dobré během přednášky alespoň každých 10 minut odlepit oči od tabletu je snad jasné (jako mnohým nebylo).)

Já jsem kurzy absolvovala nejdříve pro to, abych získala přehled a podruhé proto, že jsem se už sama nezvládala učit víc (což bylo několik hodin denně) a tak jsem se prostě vydala na procházku a odseděla si dvě hodiny s pocitem, že se vlastně pořád ještě "učím". Finální přínos byl ale nejspíš ani ne 5%  toho, co jsem musela udělat.... A proto nezapomínejte na vaši vlastní přípravu a učení!




5 komentářů:

  1. Tak, potvrzuješ dojmy mých spolužaček, co na kurzy chodily a především moje představy :)

    OdpovědětVymazat
  2. yayy! diky moc za článek!:) jsem přihlášená do smartstudenta, tak jsi mne uklidnila a nabudila :D rozhodně piš dál, blog je skvělý! Tvoje články se moc pěkně čtou:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to gratuluju! Určitě ti tam pomůžou :) Děkuju! Jsem moc ráda, že se líbí :)

      Vymazat
  3. Kamaradky, co byly u smartstudenta se dostaly ? :)

    OdpovědětVymazat