úterý 22. září 2015

Jak se Gingiva rozhodla pro medicínu - co dělat, když nevím?

Jelikož se mi škola už pomalu blíží a já se ještě pořád nedostala k tomu, kvůli čemu jsem tento blog vlastně zakládala - pomoci vám s přijímacími zkouškami -  rozhodla jsem se, že to napravím a trošku potuním svojí přijímačkovou sekci.


Začala bych nejspíše svojí bloudivou story. Jak jsem již zmiňovala, měla jsem s výběrem školy celkem trable a tak jsem si možná prošla věcmi, se kterými dost lidí zkušenosti nemá. Tím myslím konkrétně profitesty a školní psycholožku, na které bych zde chtěla udělat takovou minirecenzi. 

Asi ne  zrovna každý je na tom se sebepoznáváním tak bídně jako já a pro někomu tahle úvodní kapitolka s přijímačkami zrovna nepomůže, ale nesmím přeci házet všechny no jednoho pytle a už jenom kvůli tomu jednomu člověku z tisíce tento článek smysl má. Navíc přeci musíme brát věci  chronologicky! Takže - nejdůležitější krok č. 1 - ujasnit si priority a cíl a až následující příprava s jasnou motivací a tahem na bránu!


Gingivin příběh ve zkratce:


Chodila jsem na osmileté gymnázium s všeobecným, ale spíše humanitním zaměřením. Byla jsem vášnivá sportovkyně a tak jsem toho upřímně škole moc nedala. Moje studijní výsledky sice nebyly nijak otřesné, vždy jsem se držela průměru. Zároveň jsem ale pro školu neudělala nikdy víc, než bylo potřeba a sbírka dvojek s pár trojkama mi na vysvědčení vždy stačila J (motivace pro průměrňákovi!:))

Zhruba před dvěma lety, tedy někdy na začátku septimy, se mi začala čím dál tím častěji objevovat v hlavě myšlenka „co dál?“. Začalo mě lekat, že všechen volný čas a energii věnuji svým koníčkům a že ze školy neumím vůbec nic (nebyl to jen pocit). Cítila jsem, že se blíží čas, kdy bych se měla rozhodnout, co od života chci - jestli studium a nebo další rozvíjení svého hobby.

Uvažovala jsem přirozeně o tom, že se na veškeré studium vykašlu a budu dělat jen to, co mě baví. Tuhle myšlenku jsem ale posléze zavrhla a rozhodla vydat tou ověřenou a poněkud jistější cestou - vybrat si vejšku a vystudovat jí.

Zpočátku jsem ani nevěděla, jestli se vydat spíše humanitním nebo přírodovědným směrem. (To vysvětluje i moji půlroční účast na právnickém semináři). Oblíbené předměty se totiž časem měnily a většinou to byly prostě ty, ze kterých jsem měla dobré známky ( ale zase  moc často mojí snaze nebo dovednostem neodpovídaly).

Nebyla jsem na nic vysloveně antitalent, zároveň mi nic nešlo ani trošku samo. Moje znalosti byly ve všech předmětech více méně na bodu mrazu. Vše mně bavilo nebo vlastně nebavilo zhruba stejně, ale věděla jsem, že si jsem schopná se zaujmout vlastně čímkoli. (Ne, nyní to nepovažuju za velkou výhodu.)


V průběhu 1. pololetí septimy jsme ve škole hromadně absolvovali „profitesty“. Tehdy jsem jim přikládala velkou váhu a byla jsem připravena se podle jejich výsledků dál zařídit.

Pro ty, kteří nevědí, o co se jedná:


Profitesty bývají často organizovány různými pedagogicko-psychologickými poradnami. Po zaplacení zhruba 100 Kč je vyplníte a podle výsledků vám doporučí budoucí povolání a škola.
Testování trvá několik hodin a ve škole jsme pro něj měli vyhrazený celý den.
Začíná se slohem, kdy si můžete vybrat ze dvou témat. Prvním bylo "popiš tvůj všední pracovní den" - což si podle mě logicky většina lidí, kteří tyto testy absolvují s tím, že chtějí pomoci, představit neumí a druhým tématem byl životopis - který ale podle mě výsledkům moc nepomůže. Dále následují již testy, které zkoumají intelekt, paměť a studijní předpoklady.

Po dokončení testů vám psycholog určí termín, kdy se máte stavit na konzultaci výsledků.

Konzultace trvala zhruba půl hodiny. Rozebrali se výsledky jednotlivých testů a psycholožka setkání ukončí nějakým "závěrem" a doporučení.

Kdybych to měla celé nějak zhodnotit, tak musím zpětně říci, že tyto testy pro mě byly spíše ztrátou času a energie než pomocí. Je sice fajn zjistit, že jste nadprůměrní, s konkrétním výběrem školy vám to ale moc neporadí.
Celé vyhodnocování testů mi přišlo dost povrchní a nekonkrétní - paní prostě jen vzala tabulky a srovnávala mě se zbytkem naší populace. Jelikož jsem psala pouze životopis a nikoli svůj budoucí pracovní den, tak mi zpětně přijde, že si ten sloh ani nepřečetla. Navíc bych i lehce zkritizovala některé typy otázek, které mi přišly dost slaboduché - člověk přesně věděl, co má zakroužkovat, aby mu vyšlo to, co chtěl...


Jelikož mi tedy profitesty moc nepomohly, snažila jsem se dále zjistit, jaké mám možnosti. Radila jsem se s rodiči, kamarády.. na nic jsem nepřicházela. Věděla jsem, že ať se rozhodnu pro jakýkoli obor, budu muset zabrat. Cíle jsem si však nízké nekladla. Nejvíce se mi líbila práva, medicína a veterina. A právě práva byly jednu dobu i mým favoritem! Po půl roce navštěvování právnického semináře jsem si ale uvědomila, že to není nic pro mě. 


Protože jsem byla vážně v rozpacích, tak jsem dokonce párkrát potupně zašla ke školní psycholožce.
Co se psycholožek týče, tak bych je v žádném případě nechtěla házet do jednoho pytle. Myslím si, že rozdíly mezi nimi mohou být doopravdy velké. Nicméně se ale obávám se, že jen málokterá vám jednoznačně řekne, co tedy máte dělat. Možná to není ani v popisu její práce, ale právě to jsem já potřebovala. Její návštěvy vypadaly zhruba tak, že se mě ptala na oblíbené předměty. rodiče, mé záliby.. ale nad těmito věcmi jsem logicky uvažovala už dávno předtím sama. 

Já osobně tedy bohužel opět nemůžu říct, že by mi poradila nebo pomohla, ale jisté vyústění ta setkání měla. Rozhodli jsme se, že se budu orientovat přírodovědným směrem, kterým by mohla být medicína, přírodověda nebo veterina. Jelikož je základní příprava na tyto školy stejná - ovládat látku z biologie, chemie a fyziky, odhlásila jsem se z právnického semináře a začala jsem navštěvovat seminář z chemie a přeorientovávat se.

S chemickým seminářem jsem se rovnou přihlásila i na kurz od Tutoru. Po druhém pololetí, které jsem tedy pro změnu absolvovala v přírodovědném duchu, jsem se více méně pouze ujistila, že neumím vůbec nic.

A to byl první impuls k tomu, abych se na medicínu začala připravovat sama.

O kurzech a přípravě ale až v následujících článcích, které už pro vás budou mít možná stěžejnější význam :)


Na konec bych vám chtěla dát pár následujících rad:


Komunikujte s ostatními. Snažte se zjistit, jaké možnosti máte. V dnešní době je výběr co se škol, oborů a uplatnění týče nesmírně široký. Vysoké školy nejsou jenom práva, medicína a VŠE a s každou touto školou můžete dále nakládat dosti různě.

Snažte se doopravdy poznat samy sebe. Co VÁS baví, co Vás bude zajímat, těšit a co vás bude naplňovat.

Snažte se zároveň rozhodnout pokud možno brzy a začít s časnou přípravou. Do této přípravy se ale počítá i "dávat pozor při hodinách". Ano, mě se taky zdálo, že výuka ve škole je mi k ničemu, ale věřte tomu, že když pochopíte školní látku, je to ten nejlepší základ, pro vyzrání nad otázkami v přijímacích testech!

22 komentářů:

  1. můžu se zeptat s jakým předstihem si se začla učit na přijímačky? já jsem dost ve stresu z toho, že jsem ještě ani pořádně nezačala a jestli se to vůbec dá zvládnout, jestli je jeste dost času....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj! Já začala s přípravou celkem brzo. Když bych to takhle měla říct, tak od začátku září jsem se doopravdy každý den učila. Začínala jsem ale doopravdy na nule. Buď v klidu, dá se to stihnout rozhodně :)

      Vymazat
    2. Pokud maturuješ z bio-chem-fyz, tak ti dost pomůže i ta maturita :) A myslím, že pokud nejsi vyloženě na začátku a základy máš, tak při systematické práci ti stačí i ten měsíc a půl po maturitě (já tedy měla maturu v půli května, ale vím, že někteří i v červnu, tak to záleží no). Ale je to jen na tobě, co umíš, jakou máš vůli... :)

      Vymazat
    3. Ahoj, děkuju za hezký článek :-)
      Chtěla jsem se zeptat, jestli je možné zvládnout přijímací zkoušky, ikdyž jsem si k maturitě zvolila jen biologii. Fyzice rozumím dobře, v chemii je to horší. Mám tedy šanci, pokud se budu na zkoušky připravovat především po maturitě? Děkuji

      Vymazat
    4. Ahoj, děkuju za hezký článek :-)
      Chtěla jsem se zeptat, jestli je možné zvládnout přijímací zkoušky, ikdyž jsem si k maturitě zvolila jen biologii. Fyzice rozumím dobře, v chemii je to horší. Mám tedy šanci, pokud se budu na zkoušky připravovat především po maturitě? Děkuji

      Vymazat
  2. jé to je pozitivní :)) muzu se zeptat kolik tak prumerne casu denne ? :) z jakych knih je nejlepsi se ucit ? a davala sis prihlasku jeste jinam nez do plzne ? promin jsem otravna, ale jsem vdecna za kazde info :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) hele, pohybovalo se to třeba okolo 3-4 hodin denně. Někdy víc, někdy míň. Nakonec si najdeš svoje tempo, začne tě to babvit a staneš se na učení pomalu závislá :D
      Dávala jsem si přihlášky skoro všude. 3 fakulty v Praze, na 1. i zubní, HK, Plzeň a zemědělka :)
      Otravná nejsi ani trochu! K tomu tenhle blog slouží! :)

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Mohla bys prosím napsat článek o kurzech TUTOR? celkem by mě to zajímalo. Ještě bych měla pár otázek- Máš nějaké speciální učící metody? Učila ses hlavně z modelovek, nebo sis spíš vypisovala z učebnic atd.? Kolik hodin denně? Jak ses dokázala sama naučit fyziku? :D a maturovala jsi Bi-Che? Díky moc:), snad nejsem otravná :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj!
      Článek o přípravných kurzech právě finišuju, tak se můžeš těšit :)
      Nejdříve jsem se učila hlavně z učebnic, když se blížily přijímačky, tak jsem si dopoledne opakovala látku z učebnic a odpoledne jsem ze zbytku sil jela modelovky :)
      Z učebnic jsem vypisovala hlavně fyziku, ale řekla bych, že je to spíše ztráta času.
      Učila jsem se zhruba3-4 hodiny denně, zhruba 2 měsíce před přijímačkami, když nám skočila škola jsem již jela téměř non-stop celý den. (pak už se to nezdá) :D
      Maturovala jsem Bio, Che, otravná nejsi! :)

      Vymazat
  5. U nás ve třídě asi tak čtvrtina lidí nevěděla, co dál a to v oktávě. V septimě to nevěděla polovina, čtvrtina pak jen matně :D Takže tě plně chápu :) Já aspoň věděla, že mě to táhne přírodovědným směrem, i když mě všichni vždycky tipovali na humanitní/umělecké (jenže to se podle mého dá dost dobře dělat i bez vš - rozhodně velká část). Ale pro medinu jsem se rozhodla až teprve po přijetí na LF a nepřijetí na vysněnou školu, jinak jsem se jí zuby nehty bránila, protože mě děsí těch 6 let dřiny :D Ale za zkoušku člověk nic nedá, rok se dá ztratit i hůř...

    Jsem zvědavá na kurzy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně přesně. U nás to bylo trochu lepší, ale našli se i takoví, co se rozhodovali těsně před podáním přihlášky. Já se obávala toho, že si dám cíl, na který už bude pozdě. S takovým přístupem bych se na zuby asi nikdy nedostala.
      Chtěla jsem na zuby, protože mě děsilo 6 let, teď mě děsí i těch 5. On si člověk pokaždý něco najde. No, doufám, že nás osud zavál správným směrem. :)
      Měj se"

      Vymazat
    2. Ono to "je pozdě" je i diskutabilní, i tak to může vyjít :) moje spolužačka, která vždy excelovala v jazycích a v matematice a k bio-chem-fyz se dostala jen z donucení a většinu času je ignorovala, se těsně před podáním přihlášek rozhodla jít na optiku a začala se připravovat ani ne měsíc předem. A stejně se dostala. I když, ona je takový chodící zázrak celou dobu, co jí znám... :D
      Tak 5 let má člověk všude. Já si zas teď říkám, že rok navíc mě nezabije. Ale to učení jo :D Já ti závidím to, že jsi schopná si sednout nad učení. V tom já selhávám a to asi na medině neobstojím :D Ale kdo ví, jak dopadneme :)

      Vymazat
    3. Menší i větší zázraky se dějí. V článku jsem vztahovala "dostání se" spíš na zuby. A tam mi přijde, že se doopravdy jen málokdo dostal omylem. Ale i tak se to může stát :)
      Rok navíc tě nezabije, ba posílí :D A z učení mám depky celký prázdniny. Říkám si, že jsem to loni možná přehnala, na druhou stranu bych se jinak nedostala. Každopádně ještě teď si nedokážu otevření učebnice představit, tak doufám, že až to přijde, že moje hlava nebude moc protestovat :D Závidím ti, že ses před přijímačkami totálně nezřídila jako já. Chtěla bych být omylemzubařem :D

      Vymazat
    4. To jo, zuby jsou kruté síto, ale zase si myslím, že se pak vyberou opravdu kvalitní uchazeči, pokud projdou přijímacím řízením (u průměru jsem podle svých zkušeností docela skeptická).
      Já se prázdninovým depkám snažila poctivě vyhýbat, takže zatím zářím nadšením a motivací, ale vsadím se, že do měsíce shořím jako papír :D To bude bolet až zjistím, že na to nemám, uch (depkavložka).
      Počkej na začátek roku, pak až v panice přestanu spát, protože se doprokrastinuju k učení až tak ve dvě ráno, mi už závidět nebudeš :D
      Je to zvláštní, dřív moje těšení do školy probíhalo čtením učebnic o prázdninách, teď je mi špatně jen při pohledu na obálky a názvy :D
      (promiň za ten věčný spamm, ale to je tak hezké si o tom s někým popovídat, kdo tě chápe :D)

      Vymazat
    5. Nejlíp to asi posoudíme za ten týden :D Na seznamováku bylo zubařů asi všeho všudy 10..
      Ale prosím tě! Hlavu vzhůru! Bude to super a ty se učit budeš, protože ti nic jinýho nezbyde :D
      Čtu dobře? Čtením učebnic o prázdninách? Co ty seš za člověka? :D Promin, ale v tomhle tě jednoznačně nechápu :DD
      A za spam se neomlouvej, jsem ráda :)

      Vymazat
  6. A jak si to prosím tě dělala s časem ? :D když si udělám vše, co je potřeba do školy, tak už mi ho moc na nějaké další učení nezbyde...jinak ve fyzice začínám na 0, myslíš, žě i tak se to dá zvládnout ? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fakt, že na nás ve škole už docela dost kašlali. Na většině předmětů nás nechávali poflakovat :) Fyzika se dá stihnout určitě. Já byla na nule ve všem a taky se to zvládlo. Nakonec si vystačíš jenom se vzorečkama, kterých je sice požehnaně, ale dá se to :)

      Vymazat
    2. U nás se to právě teď začlo nejvíc hrotit :D :( nemáš nějakou speciální radu, co je tak nejlepší pro přípravu na 1.LF a 3.LF kdyz si delala prijimacky i tam ? :)

      Vymazat
    3. Mám o přípravě dokonce speciální článek :) http://ladygingiva.blogspot.cz/2015/08/jak-na-kterou.html

      Vymazat
  7. Ahoj, ahoj :) Mohla bys prosím napsat z jakých učebnic konkrétně ses učila :) děkuju

    OdpovědětVymazat