středa 12. srpna 2015

Zubní vs. všeobecné

Proč je zubařina v dnešní době tak populární? Co za novodobým trendem "jdu na zuby" vlastně stojí?


Když se mě lidé během loňského roku ptali, na jakou školu to tedy vlastně chci a já neodpověděla pouze "medicína" ale rovnou "zuby", relativně často nasadili dosti podivný a opovržlivý výraz, za kterým následovalo mnoho a ne příliš rozmanitých hlášek. Jedna z nejčastějších  zněla: "To se chceš vážně celej život vrtat lidem v držkách?" nebo "zubař - to je pro mě něco, jako lepší řemeslník. " Mojí reakcí byl většinou pouhý úsměv... nadarmo vysvětlovat.


To, co mně a tu tisícovku dalších lidí donutilo podat přihlášku na zubní, opravdu nebyla touha celé dny a roky koukat lidem do úst. Žádnou podivnou úchylkou, díky níž by mě ústní dutina a ZUBY  nějak převratně uchvacovaly jsem neměla. (Vlastně ani během přijímačkového období se moje vědomosti o zubech o moc dál než je zubní vzorec nedostaly. :D)


Zkrátka celý problém věci tkví někde jinde. A kde? To se vám pokusím shrnout do pár následujících odstavců.


Za prvé bych chtěla podotknout, že se doktoři mohou vrtat v mnoha horších místech než jsou lidská ústa. Rozdíl vidím v tom, že když se někdo hlásí na všeobecné lékařství, většinou ještě nemá potuchy o tom, v jaké části těla chce svůj budoucí život strávit. Kdyby odpověděl, jo, já chci být gynekologem, urologem, gastroenterologem nebo dělat ORL, následující otázka by mohla znít ještě hůře než "vrtat se v držkách".

A nyní k těm výhodám :):


Jedna z nejpopulárnějších výhod zubařů je kratší studium. Oproti všeobecnému lékařství se zubní studuje o rok méně, což činí 5 let. 

Jako klasický zubař, co vrtá zuby se teoreticky obejdete i bez atestací, čili vaše celkové vzdělávání může být ve finále kratší třeba i o 10 let ve srovnání se všeobecným.

Dost brzo se stáváte samostatným a můžete založit soukromou praxi (tuším, že po 2 letech práce pod dozorem)

Z čehož pramení, že si můžete relativně brzo a dobře vydělat.

Učení pro vás může být větší motivací, když už máte představu o tom, jak bude vaše práce ve finále vypadat.

Do výuky jsou zapojeny i praktické manuální činnosti - kreslení, modelace, ale třeba i vrtání.. což beru jako zpestření.

Zubařina nabízí klidnější práci v méně stresovém prostředí.

Když budete mít velké ambice a kazy nebo rovnání Vám bude málo, chirurgem se můžete stát taky.


Zápory:


Dostat se, je mazec.

Když nastoupíte, máte cestu uzavřenou. Máte dáno, že budete zubař a nic s tím nenaděláte (oproti všeobecňákům, kteří mají stále široké spektrum výběru a dveře všude dokořán.

Trávíte ve škole více času, protože absolvujete (tuším) všechny předměty se všeobecnňáky a navíc předměty zaměřené na zuby.

Nemáte titul MUDr.

Naše záda asi nejspokojenější nebudou.

Je možné, že Vás okolí vážně za pouhého lepšího řemeslníka bude považovat. My se ale nedáme! :)






7 komentářů:

  1. Myslim, ze soukromou praxi si muzes otevrit ihned po skole ;). Ze zacatku je to asi spis o tom, jit nekam nabrat zkusenosti a mit nekoho v pripade potreby po ruce :).

    OdpovědětVymazat
  2. Víc než úsměvem nestojí za to těm lidem něco vysvětlovat. A pokud něco takového člověk vůbec vypustí z úst, je pro mě opravdu částečně "omezenec"...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to částečně chápu. Jsou kreativnější a lákavější práce (bohužel ne pro mě :D) Kdybych měla něco, co by mě doopravdy šlo a lákalo, asi bych taky volila jinak. Ale myslím, že by mi zubní mohlo sednout :)

      Vymazat
  3. Jo a moc gratuluji k přijetí na zubní lékařství v Plzni. Nepochybuji o tom, že budeš nadšená. :) Chtěla jsem tě poprosit o e-mail, ráda bych se tě chtěla zeptat na pár otázek. Moc děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. Doufám! :)

      Jasně, napiš na ladygingiva@gmail.com

      Vymazat